HAKKIMIZDA

Mehmet ÇAKIR

Trabzon’da Levantenler disinda ilk vapur acenteligi atilimini gerçeklestiren Mehmet Çakiroglu oldu. Dogum tarihi 1853 olan Mehmet Çakiroglu 1936 da vefat etti. Mehmet Çakiroglu, Trazonda sahil bölümünde Çömlekçi semtinde su anda çömlekçi bayirinin sonunda bulunan kavak agacinin karsisindaki merdiven bayirinin yanindaki dükkanda deniz malzemeleri, balikçi malzemeleri satarak ticarete basladi. Ahsap 20-40 tonluk mavnalar insa ettirdi ve bu mavnalarla alargada demirde yatan gemilerden tahmil tahliye islerini üstlendigi gibi zamanla gemi acenteligine yöneldi.

Yine o dönemde usturmaca, katran, flenk yagi, fin marka motorlarin satislarini yapmakta ve gelen gemilerin her türlü kumanya ihtiyacini karsilamaktaydi. Gemilerin öncelikle talepleri un ve yumurta ve canli tavuk olurmus ve o dönemlerde. Gemiler ekmegi aldiklari unlarla gemilerde yaparlarmis. 1935 yilinda armatörlüge geçis için insa ettirdigi (NURULBAHR) isimli çektirme ve servis gemisinin motorunu (FIAT -24) Italyadan getirerek armatörlüge basladi. Kendisi aksam saatlerinde sahile inerek denize çikan gemicilerin selametle kiyiya dönmesini merak eder, aksam dönüsleri gecikince, sahilde ates yakarak yolunu kaybetmis gemici varsa, onlara bir fener gibi yol göstermeye çalisirdi.

Yusuf Çakir

Batumdan muhtelif mallari yükler, bu mallar arasinda batum balini Trabzona getirerek pazarlardi. Trabzona düzenli sefer yapan yabanci gemi kumpanyalari olan Fransiz MASSAGENES MANTIMES, Alman DEUTSCHE - LEVANTE LINIE l, Alman-Hollanda DEUTSCHE ONENT LME, Alman DEUTSCHE LEVANTE LME ISVEC ATLAS – LEVANTE IME, italyan ADNATICA IME ve ILYDOSTNESTINO gemilerini merakla ve özlemle seyreder, türklerinde böyle gemileri olmamasindan etrafina dert yanarmis.

Steam’li olan gelen gemilerden bazilarinin isimleri:IZEO– VESTA – CAMBIDOLIOo – PALESTINA – BULGANA

Bu gemiler, o dönemlerde Istanbul’dan kalkar sovyet limanlarina ugrayarak Batum ‘dan Trabzona gelerek yük ve yolcu tasimaciligi yaparlarmis. Irandan develerle konvoylar halinde gelen transit yükler (örnegin; çay, pamuk, kina vs) gemilere yüklenerek dünya pazarlarina gönderilirdi. Kabotaj kanunu 1926 yilinda yürürlüge girdikten sonra, bu gemilerden Hollanda yapimi olan bulgaria, cambidoglio – izeo sadikzadeler tarafindan satin alinmistir.(rusen kaptan tarafindan) Gemilere türk bayragi çekilmis ve Istanbul – Samsun – Trabzon arasnda yük ve yolcu tasimaciligina baslamistir. 3000 – 3500 tonluk olan bu 3 gemiye, AKSU - GUNEYSU - TANisimleri verilmistir.

 

Kisa bir süre sonra, devlet kurulusu olan seynsefayin denizcilik isletmesi tarafindan,GÜL CEMAL– CUMHURIYET – VATAN – ANKARA - IZMIR - EGE isimli gemiler karadeniz limanlarinda çalismaya baslamislardir. O donemin armatörleri arasinda, yelkenliler, Tavilogullari aldikactilari’da sayabiliriz.

Ömer ÇAKIR (Solda) - Abdullah ÇAKIR (Sagda)

Mehmet Çakiroglu ailesi, soyadi kanunu ile soyadlarini çakir olarak devam ettirirken gemi acenteligi ve ve armatörlük alaninda 1880'de dünyaya gelen Yusuf Çakir (vefat tarihi 1949) 1920'de dünyaya gelen 2 erkek Çocuklari Abdullah Çakir (vefati 1987) Ömer Çakir (vefatı 2017) ve kizi Çakir ailesini üçüncü kusakta temsil etmislerdir.

Ugur Teoman Çakir, Trabzon Tur adi altinda gemi acenteligi faaliyetlerini 4. kusak olarak devam etmektedirler.