HAKKIMIZDA

Mehmet ÇAKIR

Trabzon’da Levantenler dışında ilk vapur acenteliği atılımını gerçekleştiren Mehmet Çakıroğlu oldu. Doğum tarihi 1853 olan Mehmet Çakıroğlu 1936 da vefat etti. Mehmet Çakıroğlu, Trazonda sahil bölümünde Çömlekçi semtinde şu anda çömlekçi bayırının sonunda bulunan kavak ağacının karşısındaki merdiven bayırının yanındaki dükkanda deniz malzemeleri, balıkçı malzemeleri satarak ticarete başladı. Ahşap 20-40 tonluk mavnalar inşa ettirdi ve bu mavnalarla alargada demirde yatan gemilerden tahmil tahliye işlerini üstlendiği gibi zamanla gemi acenteliğine yöneldi.

Yine o dönemde usturmaca, katran, flenk yagı, fın marka motorların satışlarını yapmakta ve gelen gemilerin her türlü kumanya ihtiyacını karşılamaktaydı. Gemilerin öncelikle talepleri un ve yumurta ve canlı tavuk olurmuş ve o dönemlerde. Gemiler ekmeği aldıkları unlarla gemilerde yaparlarmış .1935 yılında armatörlüğe geçiş için inşa ettirdiği (NURULBAHR) isimli çektirme ve servis gemisinin motorunu (FİAT -24) İtalyadan getirerek armatörlüğe basladı. Kendisi akşam saatlerinde sahile inerek denize çıkan gemicilerin selametle kıyıya dönmesini merak eder, aksam dönüşleri gecikince, sahilde ateş yakarak yolunu kaybetmiş gemici varsa, onlara bir fener gibi yol göstermeye çalışırdı.

Yusuf Çakır

Batumdan muhtelif malları yükler, bu mallar arasında batum balını Trabzona getirerek pazarlardı. Trabzona düzenli sefer yapan yabancı gemi kumpanyaları olan Fransız MASSAGENES MANTIMES, Alman DEUTSCHE - LEVANTE LINIE l, Alman-Hollanda DEUTSCHE ONENT LME, Alman DEUTSCHE LEVANTE LME ISVEC ATLAS – LEVANTE IME, italyan ADNATICA IME ve ILYDOSTNESTINO gemilerini merakla ve özlemle seyreder, türklerinde böyle gemileri olmamasından etrafına dert yanarmış.

Steam’lı olan gelen gemilerden bazılarının isimleri:IZEO– VESTA – CAMBIDOLIOo – PALESTINA – BULGANA

Bu gemiler, o dönemlerde İstanbul’dan kalkar sovyet limanlarına uğrayarak Batum ‘dan Trabzona gelerek yük ve yolcu taşımacılığı yaparlarmış. İrandan develerle konvoylar halinde gelen transit yükler (örneğin; çay, pamuk, kına vs) gemilere yüklenerek dünya pazarlarına gönderilirdi. Kabotaj kanunu 1926 yılında yürürlüğe girdikten sonra, bu gemilerden Hollanda yapımı olan bulgaria, cambıdoglıo – ızeo sadıkzadeler tarafından satın alınmıştır.(rusen kaptan tarafından) Gemilere türk bayrağı çekilmiş ve İstanbul – Samsun – Trabzon arasnda yük ve yolcu taşımacılığına başlamıştır. 3000 – 3500 tonluk olan bu 3 gemiye, AKSU - GUNEYSU - TANisimleri verilmiştir.

 

Kısa bir süre sonra, devlet kuruluşu olan seynsefayın denizcilik isletmesi tarafından,GÜL CEMAL– CUMHURİYET – VATAN – ANKARA - İZMİR - EGE isimli gemiler karadeniz limanlarında çalışmaya başlamışlardır. O donemin armatörleri arasında, yelkenliler, Tavilogulları aldıkactıları’da sayabiliriz.

Ömer ÇAKIR (Solda) - Abdullah ÇAKIR (Sağda)

Mehmet Çakıroğlu ailesi, soyadı kanunu ile soyadlarını çakır olarak devam ettirirken gemi acenteliği ve ve armatörlük alanında 1880'de dünyaya gelen Yusuf Çakır (vefat tarihi 1949) 1920′de dünyaya gelen 2 erkek Çocukları Abdullah Çakır (vefatı 1987) Ömer Çakır (vefatı 2017) ve kızı Çakır ailesini üçüncü kuşakta temsil etmişlerdir.

Uğur Teoman Çakır, Trabzon Tur adı altında gemi acenteliği faaliyetlerini 4. kuşak olarak devam etmektedirler.